اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

۱۰ شب ۱۰ منبر| درک علوم و لطایف قرآنی با مراجعه به ۱۴ معصوم(ع) محقق می‌شود

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: امام سجاد(ع) می‌فرماید: «ما همان مثانی هستیم که خداوند به پیامبر ما محمد(ص) عطا کرده است» هیچ راهی برای تماشای علوم، حقایق، اشارات و لطایف قرآن وجود ندارد مگر اینکه به این ظرف‌ها مراجعه شود.

۱۰ شب ۱۰ منبر| درک علوم و لطایف قرآنی با مراجعه به ۱۴ معصوم(ع) محقق می‌شود

محشر؛ ویژه‌نامه ماه محرم خبرگزاری فارس: مراسم عزاداری روز ششم محرم حسینیه هدایت، صبح امروز جمعه ۱۵ شهریورماه با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان و مدیحه سرایی سیدمهدی میرداماد برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین انصاریان کارشناس دینی در این مراسم به موضوع حسین(ع)، وجه الله پرداخت و اظهار داشت: هستی، آفرینش و هرچه در اوست تجلی اراده، رحمت، عدل، لطف و کرم پروردگار است البته فهم کیفیت تجلی بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه در قرآن خداوند کلمه تجلی را به خود نسبت داده است گفت: در این زمینه خدا می‌فرماید: «فَلَمَّا تَجَلَّىرَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ؛ پس آن‌گاه که تجلی خدایش بر کوه تابش کرد کوه را مندکّ و متلاشی ساخت و موسی بی‌هوش افتاد. سپس که به هوش آمد عرض کرد: خدایا تو منزه و برتری (از رؤیت و حس جسمانی، از چنین اندیشه) به درگاه تو توبه کردم و من (از قوم خود) اول کسی هستم که (به تو و تنزّه ذات پاک تو از هر آلایش جسمانی) ایمان دارم.»

انصاریان ادامه داد: هنوز حتی ذره‌ای به تعبیر یونانیان اتم آفریده نشده بود که دو تجلی تام و کامل پدید آمد. یک تجلی علمی و دیگری نوری بود، تجلی علمی قرآن کریم بود که در نزول دارای مراتبی است. تجلی دوم نوری بود که این نور طبق روایات بسیار مهم، پیچیده و سخت یک حقیقت بود که دارای ۱۴ شأن بود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه تجلی خداوند باید در یک محل و آینه قابل دیدن شود، گفت: تجلی بی‌محل و بی‌صفحه نبود. در آیه ۸۷ سوره حجر بعد از اینکه جلوه لفظی پیدا کرد، پروردگار فرمود: «وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ؛ و به راستی که هفت آیه از مثانی و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم.»

وی افزود: در این آیه خداوند می‌فرماید ۷ تا مثانی یعنی ۷ تا دوتا به پیامبر(ص) به همراه قرآن عظیم عطا کرده است و این‌ ۱۴ تا ظرف قرآن هستند. یعنی جلوه علمی خدا برای ورود به آفرینش و دسترسی دائمی مردم تا قیامت نیازمند ظرفی بود .

انصاریان تصریح کرد: امام سجاد(ع) می‌فرماید: «نحنُ المَثَانِی الَّذِی أعطَاهُ اللهُ نَبِیَّنا مُحَمَّداً (ص)؛ ما همان مثانی هستیم که خداوند به پیامبر ما محمد(ص) عطا کرده است» هیچ راهی برای تماشای علوم، حقایق، اشارات و لطایف قرآن وجود ندارد مگر اینکه به این ظرف‌ها مراجعه شود.

این سخنران دینی گفت: این معصومین(ع) قرآن عینی هستند. از بدو آفرینش یعنی لحظه تجلی قرآن و پدیدار شدن نور اهل بیت(ع) خداوند قرآن را درون آنان قرار داد.

صوت این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول